קטגוריות
Uncategorized

מחוננים שלב ב נושאים

מחוננים שלב ב נושאים

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות מחוננים שלב ב נושאים.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מבחן מחוננים – רק כשהילד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מחוננים שלב ב נושאים.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא מחוננים שלב ב נושאים הינו מטריד הורים רבים בארץ.

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מחוננים שלב ב נושאים.

כשהילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסוג זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

מודפס הכנה למבחן מחוננים

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב

חוברות הכנה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *