קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים

מבחני מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

תקופת ההכנה של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

דרך יעילה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחני מחוננים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחני מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב על מבחני מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחני מחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ג

הכנה למבחני מחוננים חינם

מבחני מחוננים שלב א כיתה ב לדוגמא

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

דןגמה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *