קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים כתה ב

מבחני מחוננים כתה ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחני מחוננים כתה ב.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים אינפורמציה על מבחני מחוננים כתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מבחני מחוננים כתה ב הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. ילדים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד לפתח אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני מחוננים כתה ב.

עוד בנושא:

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא

מחוננים מבחן לדוגמא

מחוננים במתמטיקה

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>