קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים כיתות ו

מבחני מחוננים כיתות ו

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

אם אתם צריכים מידע על מבחני מחוננים כיתות ו הגעתם לאתר הנכון.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

שלב ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

אין טעם לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחני מחוננים כיתות ו.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. נכון לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא מבחני מחוננים כיתות ו הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשהילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני מחוננים כיתות ו.

עוד בנושא:

מבחנים לאיתור מחוננים כיתה ג

מבחן מחוננים כיתה ו pdf

מבחן מחוננים דוגמאות

מבחן מחוננים כיתה ג לדוגמא

מבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>