קטגוריות
Uncategorized

מבחני איתור מחוננים שלב א& 39

מבחני איתור מחוננים שלב א& 39

הכנה למבחן מחוננים

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

תקופת ההכנה של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מבחני איתור מחוננים שלב א& 39.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

יש תלמידים רבים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

טוב לרשום גם את שאר האחים שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

צריכים מידע אודות מבחני איתור מחוננים שלב א& 39? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא מבחני איתור מחוננים שלב א& 39 הינו מטריד הורים רבים בארץ.

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

רוב הזמן, אחוז מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כשהתלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני איתור מחוננים שלב א& 39.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב באינטרנט

הכנה למבחני מחוננים המלצה

הכנה למבחני מחוננים חינם

קורס הכנה מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>