קטגוריות
Uncategorized

מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה

מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילד כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

מבחן מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע על מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחנים למסללול מחוננים לכיתה ה.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח צורת חשיבה מסוימת. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

שלב ב כיתה ב מחוננים הבנת הנקרא

בחינות מחוננים

מבחנים לאיתור מחוננים בעיות בלתי מילוליות

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

מבלני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>