קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב

מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב

הכנה למבחני מחוננים

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההתכוננות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

צריכים אינפורמציה על מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחנים לילדים מחוננים בכיתה ב.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

עוד בנושא:

הכנה לבחינות מחוננים כיתה ב

המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים

מבחן איתור מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים כיתה ב תרגול און ליין ערכת היכרות

שאלות למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>