קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה

מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח בבחינה.

שלב ההכנות של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

שיטה טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

מבחן לאיתור מחוננים: אך ורק כשהילד באמת מחונן?

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

רוב המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה.

עוד בנושא:

מבלני מחוננים

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב שלב ב

קורסים וירטואליים מחוננים

מבחני מחוננים לדוגמא בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>