קטגוריות
Uncategorized

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

דרך יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. חשוב להעניק לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א.

לאורך ימי ההתכוננות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

מרבית המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא מידע חשוב אודות מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

מבחן מחוננים שלב א' היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב שלב א.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן הכנה למבחן מחוננים

העשרה מבחן מחוננים

מחוננים שלב ב כיתה ג

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד pdf

מבחני מחוננים שלב ב' + דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>