קטגוריות
Uncategorized

המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים

המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שהוחלט.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע רב אודות המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים.

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

נושא המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

לרוב, חלק מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לעורר אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים.

עוד בנושא:

העשרה על ארצות מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב

מבחני איתור מחוננים דוגמא

הנחיות למבחן מחוננים

מבחן מחוננים סרטון העשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>