קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים שלב א

הכנה למבחן מחוננים שלב א

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות הכנה למבחן מחוננים שלב א הגעתם לאתר הנכון.

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

מבחן מחוננים: רק כאשר הילד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות הכנה למבחן מחוננים שלב א? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

טוב לרשום גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב אודות הכנה למבחן מחוננים שלב א.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין הכנה למבחן מחוננים שלב א.

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

קטעי קרירה מבחני מחוננים

ספר הכנה מחוננים שלב ב

איתור מחוננים כיתה ו

הכנה למבחני מחוננים כיתה ט

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>