קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים בחיפה

הכנה למבחן מחוננים בחיפה

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

אם אתם צריכים מידע על הכנה למבחן מחוננים בחיפה הגעתם למקום הנכון.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

צריכים מידע אודות הכנה למבחן מחוננים בחיפה? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מסגרות העשרת ילדים מחוננים

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על הכנה למבחן מחוננים בחיפה.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא הכנה למבחן מחוננים בחיפה.

כאשר התלמיד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים בכיתה ג

מבחן לדוגמא מחוננים שלב א

מבחן הערכה מחוננים כיתה ב

מבחני חשבון לכיתה ג מחוננים

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ג& 39

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>