קטגוריות
Uncategorized

גולות הכנה למבחני מחוננים

גולות הכנה למבחני מחוננים

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

שיטה מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות גולות הכנה למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • הכנה 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים אינפורמציה אודות גולות הכנה למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות גולות הכנה למבחני מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא גולות הכנה למבחני מחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

אבחון לקראת מבחן מחוננים

מבחני מחוננים שלב ב fh v s

שאלות נפוצות במבחני מחוננים

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן שלב א איתור מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>