קטגוריות
Uncategorized

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראל

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראל.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים אינפורמציה אודות באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראל? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

מסגרות לטיפוח ילדים מחוננים

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראל.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראל.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים שלב ב' + דוגמאות

מבחני מחוננים לכיתה ו

מחוננים שלב ב כיתה ב

פתגמים מבחן מחוננים

מבחן מחוננים חלק א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>