קטגוריות
Uncategorized

קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב

קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות יום טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם צריכים מידע אודות קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב הגעתם למקום הנכון.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים מידע על קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

טוב להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של הבחינה היה סוג של סינון ראשון. תלמידים שעוברים את שלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין קורס הכנה למבחן מחוננים שלב ב.

עוד בנושא:

מתי מבחן מחוננים שלב א

מועדי מבחן איתור מחוננים

לימוד למבחני מחוננים

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב חינם

איתור מחוננים ומצטיינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>