קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו

מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו

הכנה למבחן מחוננים

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו הגעתם למקום הנכון.

כאשר הוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בעבודה עם ילדים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

דרכים לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו על מנת לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מבחני מחוננים לדוגמא כיתה ו.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהתלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

המלצה לספר הכנה למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

תשובות למבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים שלב א אונליין

מבחן איתור מחוננים כיתה ט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>