קטגוריות
Uncategorized

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

מבדק בחשבון לאיתור מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות מבדק בחשבון לאיתור מחוננים.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, כדאי לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

צריכים אינפורמציה אודות מבדק בחשבון לאיתור מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב על מבדק בחשבון לאיתור מחוננים.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר הילד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבדק בחשבון לאיתור מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

תשובות מבלן מחוננים

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ג

מבחח מחוננים אונליין דוגמא

מבחן מחוננים שלב ב לדוגמא

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>