קטגוריות
Uncategorized

לומדה למבחן מחוננים שלב ב

לומדה למבחן מחוננים שלב ב

הכנה למבחן מחוננים

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות לומדה למבחן מחוננים שלב ב.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

צריכים מידע על לומדה למבחן מחוננים שלב ב? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מומלץ להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות לומדה למבחן מחוננים שלב ב.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. ילדים שמצליחים בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.
        1. בעיות מילוליות שאלות על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא לומדה למבחן מחוננים שלב ב.

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה י

מבחן מחוננים כיתה ו תאריך

משך מבחן מחוננים שלב ב

מועד מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

קורסי הכנה למבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>