קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

הילד מתכונן נפשית למבחני מחוננים

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להגיד לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילד כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על הכנה למבחני מחוננים.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות יום טרם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תמצאו מידע רב אודות הכנה למבחני מחוננים.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן פסיכולוגית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב על הכנה למבחני מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הינו מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לפתח אצל הילד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא הכנה למבחני מחוננים.

כשהתלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסוג זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

חוג הכנה למבחני מחוננים

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

מבחן מחוננים כיתות ג מתי

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד ידע כללי

בחינה מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *